پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3999
-
الف
+

بیان آموزه های قرآنی با هنر تئاتر

هنر با لطافت بیان، زبانی رسا برای آموزش های قرآن کریم است و در این میان تئاتر انتقال مفاهیم قرآنی را سهولت می بخشد.

هنر با لطافت بیان، زبانی رسا برای آموزش های قرآن کریم است و در این میان تئاتر انتقال مفاهیم قرآنی را سهولت می بخشد.

به گزارش آی‌فیلم، بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلای تهران میزبان اقشار مختلف مردم بود و با برپایی غرفه هایی در زمینه های مختلف نظرها را به خود جلب کرد.
در میان این شلوغی ها از رفت و آمدهای مردمی در ساعاتی از زمان فعالیت نمایشگاه قرآن اتفاق دیگری نیز رخ می داد و آن تئاتر خیابانی بود.
نمایش هایی که در ساعت های برنامه ریزی شده سعی داشت بازدیدکنندگان را برای لحظه متوقف کرده و با زبان ساده مفاهیم و آموزه های قرآنی را به بازدیدکنندگان بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم منتقل کند.
الهام مقدم کارگردان نمایش های «روزی حلال» و «احترام به والدین» که در این دوره از نمایشگاه در ایوان های شرقی و غربی اجرا شد با بیان اینکه امسال ایده اجرای تئاتر خیابانی در محوطه مصلای تهران، جدید بود گفت: با توجه به اینکه موضوع انتقال پیام های قرآنی در قالب تئاتر خیابانی به مردم و مخاطبان نمایشگاه بود از آن استقبال کردم.
وی خاطر نشان کرد: برای انتقال مفاهیم قرآنی به مردم از طریق تئاتر باید از شعارزدگی پرهیز کنیم و از طریق تئاتر خیابانی ارتباط مستقیم و نزدیکی با مردم پیدا کنیم.
مقدم افزود: سعی کردیم با اجرای نمایش کوتاه، روان و انتخاب از بستر جامعه مخاطب را به تماشا جذب کنیم.
به گفته وی نمایش های خیابانی در بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن کریم مورد اقبال عمومی قرار گرفته است.
همچنین مهدی ابراهیمی کارگردان نمایش پرفورمنس «بربال ملائک» با اشاره به واقعه مهم و تاریخی ضربت خوردن و شهادت حضرت علی (ع) اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان باید فضای قرآنی حاکم شود و از وقایع مهم درس گرفت.
وی با بیان اینکه در این پروفورمنس موضوعات ساده ای از جمله روزه خواری نکردن در ملاعام، نمادهایی از تفاوت های سفیدی و سیاهی و انتخاب انسان ها میان راه بدی و خوبی پرداخته است تاکید کرد: احادیث و آیات زیادی وجود دارد که می تواند موضوعات و آموزه های قرآنی کارگردانان تئاتر قرار بگیرد که نگاشته و اجرا شود.
به گفته وی بهترین اتفاق در تئاتر کمک گرفتن از قرآن و آموزه های آن است.
هنر یکی از راه های مهم انتقال آموزه های قرآنی به عموم مردم است و در این میان تئاتر به دلیل ارتباط مستقیم با مخاطب می تواند تاثیرگذار باشد و گونه تئاتر خیابانی جذابیت عمومی برای شهروندان دارد که از کودک تا سالمندان را به خود جذب می کند.
باید تلاش کنیم تا اجراهای عمومی نمایش های خیابانی در مسیرهای پرتردد و عبوری مردم اجرای بیشتری به خود اختصاص دهند و نیاز جامعه را در زمینه تغییراتی و آموزش های فرهنگی و قرآنی تغییر دهد.

ب س/ط ه

نظر شما
ارسال نظر